top of page
Ansa Juvenarte Blobb4.png

ALUMNI

ANSA Juvenarte er kjempestolte av å lansere Juvenarte Alumni!

I arbeidet med å skape et levende og dynamisk fellesskap av unge norske kunstnere med utenlandserfaring, ønsker vi å vise frem hvordan tidligere vinnere av Juvenarte har utviklet seg. Juvenarte Alumnis mål er derfor å følge opp våre kunstnere samt å vise den store variasjonen av kunstarter og studiesteder som våre deltagere representerer.

 

Vi har spurt dem om hvordan deres utenlandserfaring har påvirker dem og deres kunstneriske uttrykk. 

Tobias Pfeil – vinner av førsteprisen, ANSA Juvenarte 2022

Hvor i utlandet har du studert, og ved hvilket studiested?

Jeg tok bachelor i Music Performance ved Rytmisk Musikkonservatorium i København, så freelancet jeg noen år som musiker, og nå er jeg i ferd med å avslutte master i Multimedia Composition ved Hochschule für Musik und Theater i Hamburg i Tyskland. 

Hvordan vil du beskrive stilen din? 

Det er alltid vanskelig å definere uten på egen hånd, og jeg pleier å vri meg unna båser! Men man kan trygt si at jeg jobber med kombinasjoner av forskjellige uttrykk med utgangspunkt i musikk og digitale medier. Jeg tror uttrykket mitt først og fremst er spekulativt og søkende.

Tobias portrett.jpg
Hva har din utenlandserfaring betydd for deg og din kunstneriske utvikling?

Jeg har vært heldig som har blitt eksponert for mye forskjellig kunst med bakgrunn i mange forskjellige subkulturer og nisjer. Jeg hadde nok aldri møtt så mange forskjellige kunstnere hvis jeg ikke hadde flyttet utenlands. Selv om Norge er et herlig land å jobbe i med et stort mangfold av uttrykk, er vi også naturlig nok preget av å være et homogent samfunn på enkelte plan. Utenlandsoppholdene har ført med seg mange nye perspektiver, som har hjulpet meg å navigere og utvikle et slags personlig uttrykk over tid.

Hva er planene dine fremover?

Jeg flytter til Oslo i høst, hvor jeg planlegger et dypdykk i spillutviklingsplatformen UnrealEngine og kunstig intelligens. Samtidig vil jeg fortsette å utvikle et musikalsk uttrykk i grenseland mellom death metal, hyperpop, renessansemusikk og mikrotonal musikk. Målet mitt er å utvikle et mer eller mindre operatisk verk i 2023 som kombinerer disse verktøyene i et samtidsorientert uttrykk – fokusert rundt spirituell erfaring og det moderne samfunn. Etter det vet jeg ikke, men jeg regner med at jeg blir sulten på noe nytt! 

Hvordan var det å delta på, og vinne, ANSA Juvenarte 2022?

Det var veldig gøy, jeg ble utrolig glad for oppmerksomheten! Jeg føler ofte at det jeg lager blir stemplet som for rart eller ikke oppfyller en institusjonell forventning. Så det var en veldig oppløftende erfaring, og frigjørende med premien som gir meg muligheten til å dykke dypere i perioden framover!

Tobias Pfeil, Lied für Ghost, 2021.

Målfrid Søndenaa – vinner av andreprisen, ANSA Juvenarte 2022

Hvor i utlandet har du studert, og ved hvilket studiested?

Jeg har studert i Brisbane i Australia, ved Queensland University of Technology, ved fakultetet for kunst og kreative disipliner.

Hvordan vil du beskrive kunsten din? 

Uttrykket i kunsten min er ofte abstrakt, bisarr og surrealistisk. Jeg liker å jobbe med nytenkende og kreative ideer, og utforsker ofte minimalistiske uttrykk. I koreografiarbeid jobber jeg ofte med et spesifikt bevegelsesspråk, hvor stakkato, robotiske og isolerte bevegelser dominerer. Det absurde kommer til uttrykk gjennom unaturlige og veldig artikulerte bevegelser. Helhetsinntrykket er minimalistisk med bevegelser utforsket i hver minste detalj.

Målfrid portrett.jpg
Hva har din utenlandserfaring betydd for deg og din kunstneriske utvikling?

Utenlandserfaringen har betydd mye for min kunstneriske utvikling. Ved å ha studert dans i utlandet har jeg fått muligheten og blitt utfordret til å tenke nytt, annerledes, og reflekterende rundt dansekunsten. Jeg har fått jobbe med flere internasjonale og nasjonale koreografer og lærere, som har videreutviklet min kunstneriske forståelse for stil og teknikk. I tillegg har det å ha studert i utlandet bidratt til at jeg har fått etablert et bredt nettverk av kunstnere fra forskjellige kunstretninger.

Hva er planene dine fremover? 

Planen er å bli en stund til i Australia for å utvikle meg videre som profesjonell utøvende danser, med mål om å lande kontrakt med et dansekompani. Ettersom dans og ballett er så internasjonalt miljø, ønsker jeg også etter hvert å utforske dansekompanier rundt om i verden. En fremtidsdrøm jeg ønsker å realisere lenger frem i tid er å skape et større koreografisk verk, turnere med verket, og muligens skape et eget kompani hvor jeg kan videreutvikle min koreografiske stil i dybden.  

Hvordan var det å delta på, og vinne, ANSA Juvenarte 2022? 

Det har vært en spennende opplevelse. Det har vært unikt å få ta del i denne utstillingen hvor norske kunstnere fra hele verden og fra forskjellige kunstretninger samles for å bidra med forskjellige kunstuttrykk. Spesielt inspirerende har det vært å lese historiene til de andre kunstnerne, og å lese om kunstnerbidragene de har skapt for ANSA Juvenarte. ANSA Juvenarte har fungert som et samlingspunkt for oss kunstnere – hvor vi alle deler en felles lidenskap; lidenskapen for å uttrykke seg gjennom kunst. Jeg anbefaler absolutt andre kunstnere å melde seg på ANSA Juvenarte.  

Målfrid Søndenaa, Between the Voids, 2021

Henrik Gjerstad – vinner av førsteprisen, ANSA Juvenarte 2020

Hvor i utlandet har du studert, og ved hvilket studiested?

2019-2021: The Royal Danish Academy of Fine Arts, M. Arch – Kjøbenhavn, Danmark.

 

2020-2020: TU Delft – M. Arch – Delft, Nederland.

 

2018-2018: Rhode Island School of Design – Art and Architecture, Providence, USA

 

2015-2018: The Royal Danish Academy of Fine Arts, B. Arch – Kjøbenhavn, Danmark.

thumbnail_HenrikG.png
Hvordan vil du beskrive kunsten din? 

Min relasjon til kunst er preget av oppveksten min, da jeg tilbrakte mye tid i kunstatelieret til faren og bestefaren min. I tillegg inspireres jeg av gatekunst og byer jeg besøker. Stilen min kan kalles ekspresjonistisk og inkorporerer ofte tekst som en viktig del av det visuelle uttrykket. Ved å kombinere ulike medier og teknikker – som oljemaling, akrylmaling, spraymaling og digital kunst – ønsker jeg å skape en egen stil og ha et fremtidsrettet blikk på maleriets tekniske og visuelle potensialer.

Hva har din utenlandserfaring betydd for deg og din kunstneriske utvikling?

Min utenlandserfaring har betydd mye og preget mine arbeider. I løpet av de siste årene har jeg vært ulike steder som har gitt meg ny og spennende inspirasjon og kunnskap. Jeg har latt meg inspirere av alt fra lokale kunstnere til grafittivegger og gallerier. Jeg er opptatt av å undersøke nye steder og bli kjent med kunnskapsrike og dyktige folk innenfor kunstverdenen. De forskjellige skolene jeg har gått på har gitt meg god kunnskap og forståelse for teknikker og medier.

kunstnerisk leder og komponist. Hun har studert i Stockholm samt fulgt privatundervisning i byer som München, New York og Berlin. Toras utenlandserfaring har spilt en nøkkelrolle i hennes karriere, som i all hovedsak er utenfor Norge.

GJERSTAD The Carousel, Mixed Media on canvas (acrylic, oil, matte medium, inkjet on ca

Henrik Gjerstad, The Carousel, Mixed Media on canvas (acrylic, oil, matte medium, inkjet on canvas) 2021 140x160cm.

GJERSTAD Vague Sequence, Mixed Media on canvas (acrylic, oil, matte medium, inkjet on

Henrik Gjerstad, Vague Sequence, Mixed Media on canvas (acrylic, oil, matte medium, inkjet on canvas) 2021 140x160cm.

GJERSTAD Improved object, Mixed Media on canvas (acrylic, oil, matte medium, inkjet on

Henrik Gjerstad, Improved object, Mixed Media on canvas (acrylic, oil, matte medium, inkjet on canvas) 2021 140x190cm.

Mari Westeng Sørensen – vinner av andreprisen, ANSA Juvenarte 2020

Hvor i utlandet har du studert, og ved hvilket studiested?

Jeg har studert i Storbritannia, hvor jeg først gikk et år Fine Art Printmaking ved University of Brighton, før jeg fullførte de siste to årene av bachelorgraden ved The University of the West of England, hvor jeg studerte Drawing and Applied Arts.

Hvordan vil du beskrive kunsten din? 

Min kreative prosess kretser rundt mine betraktninger av natur og mennesker. Gjennom stiliserte mønster, sterke farger og detaljer, ønsker jeg å fange seerne og rette deres oppmerksomhet mot de ofte oversette detaljene i våre omgivelser. De menneskelige figurene jeg tegner er med vilje ambivalente: i rommet mellom det primitive og det konstruerte, ønsker jeg med dem å utforske menneskets ødeleggende kraft på naturen.

img-20200223-113003-383.jpg
Hva har din utenlandserfaring betydd for deg og din kunstneriske utvikling?

Å ta kunstbachelor i England har vært utrolig viktig og nyttig for at jeg nå har kunstnettverk i flere land. Dette gir meg muligheten til å samarbeide med kunstnere i andre land enn Norge. Utenlandserfaringen vår også veldig nyttig for å få en bedre beherskelse av det engelske språket, og jeg satte pris på utfordringene knyttet til språkbarrierer. Generelt sett var alle årene jeg tilbragte i England viktige for min følelse av identitet og min utvikling som menneske og kunstner.

SØRENSEN The Familiar Can Be Comforting _ The Comforting Can Be Limiting, Tegning, 20

Mari Westeng Sørensen, The Familiar Can Be Comforting / The Comforting Can Be Limiting, Tegning, 2015, 42x29,7cm.

SØRENSEN, Kairos, Tegning, 2017, 42x29,7cm.png

Mari Westeng Sørensen, Kairos, Tegning, 2017, 42x29,7cm.

SØRENSEN, Pour Dirt on Me _ I Will Blossom, Tegning, 2017, 42x29,7cm.png

Mari Westeng Sørensen, Pour Dirt on Me / I Will Blossom, Tegning, 2017, 42x29,7cm.

Mathilde Magga – vinner av publikumsprisen, ANSA Juvenarte 2020

Hvor i utlandet har du studert, og ved hvilket studiested?

Jeg fullførte en bachelor i litteratur og urfolkstudier ved Pacific Lutheran University utenfor Seattle i 2017 og tar nå en kombinert master og doktorgrad i urfolkslitteratur ved University of Washington i Seattle.

Hvordan vil du beskrive kunsten din? 

Jeg skriver «creative nonfiction», som vil si at jeg skriver om ekte folk og opplevelser, men eksperimenterer med stil og form. Både temaene jeg skriver om og måten jeg fremstiller det på er veldig påvirket av min samiske kultur og hvordan det oppleves å være samisk i utlandet.

thumbnail_me 3.jpg
Hva har din utenlandserfaring betydd for deg og din kunstneriske utvikling?

Hadde det ikke vært for studiene mine i USA, vet jeg ikke om jeg noen gang hadde begynt å skrive. Jeg visste ikke at det var noe jeg likte eller i det hele tatt kunne, men fordi vi måtte ta et skrivefag på skolen ble jeg utfordret til å prøve og endte opp med å elske det. Det ble til slutt en ganske stor del graden min og enda viktigere, det hjalp med å starte flere vanskelige samtaler med både familie og venner om kultur, historie og overlevelse i et majoritetssamfunn.

Timothy Johnsen – vinner av førsteprisen, ANSA Juvenarte 2019

Hvor i utlandet har du studert, og ved hvilket studiested?

Jeg studerer for tiden ved Manhattan School of Music i New York hvor jeg tar en mastergrad I jazzgitar. Før det studerte jeg ved Berklee College of Music i Boston, hvor jeg tok en bachelorgrad i music perfomance.

_D4_0265.jpg
Hvordan vil du beskrive kunsten din? 

Musikken min plasseres ofte innen sjangeren jazz, og jeg har alltid vært mest inspirert av jazzstilen og artistene fra New York. Musikken jeg skriver nå (november 2021), som sannsynligvis vil gis ut i 2022, heller mer mot en moderne/mainstream variant av New York-jazzen, som henter mye inspirasjon fra andre sjangere, og som har en mer utfyllende produksjon. Målet mitt er at folk som aldri har sjekket ut, eller som aldri har vært spesielt interessert i jazz, skal like musikken min og komme på konsert!

Hva har din utenlandserfaring betydd for deg og din kunstneriske utvikling?

Det viktigste jeg har fått ut av mitt utenlandsopphold så langt, er vennskap på tvers av alle verdens hjørner. I tillegg har jeg fått studere ved to av verdens beste musikkinstitusjoner, der mange av heltene mine, som jeg har lyttet til i timevis, selv har gått. Dette har også ledet til at jeg har spilt konserter med noen av dem, som Melissa Aldana, Bill Pierce og Neal Smith. Jeg synes også det er spesielt fint å daglig få oppleve musikere på det høyeste nivå, enten det er veletablerte artister, eller folk på min egen alder som jeg studerer med. Dette gjør at jeg vet ganske godt hvor jeg ligger nivåmessig, og hva jeg kan jobbe med for å bli bedre. I tillegg sitter jeg igjen med et stort nettverk av venner og musikere som bor i alle verdens kanter, Hvem vet hva det vil lede til i fremtiden!

Ansa Juvenarte Blobb2.png
Ansa Juvenarte Blobb1.png

Timothy Johnson på jazzgitar spiller jazzstandarden Beatrice av Sam Rivers. 

Karoline Holhjem Soldal – vinner av førsteprisen, ANSA Juvenarte 2018

Hvor i utlandet har du studert, og ved hvilket studiested?

Jeg utvekslet til Birmingham City University fra studiet mitt i Oslo. Jeg fikk bytte til en illustrasjonslinje da jeg utvekslet, og likte det så godt at jeg valgte å ta en master samme sted for å lære mer!

Hvordan vil du beskrive kunsten din? 
20210922_150930.jpg

Illustrasjonene mine er lekne og underlige. Jeg liker å tegne det som ikke kan sees i virkeligheten. Humor, følelsesliv og mystikk er stikkord som går igjen i verkene mine. Ofte prøver jeg å balansere alle tre. Det beste er når jeg kan overraske, inspirere eller få noen til å smile med tegningene mine.

Hva har din utenlandserfaring betydd for deg og din kunstneriske utvikling?

I løpet av årene i Birmingham lærte jeg virkelig å analysere mitt eget arbeid. Jeg lærte både håndverksteknikker og metoder for ideutvikling som jeg bruker i alle oppdrag jeg gjør. Allikevel er det beste med utenlandsoppholdet mitt det kreative nettverket som jeg fortsatt har i dag! Det er mennesker som veileder og motiverer meg, og som jeg kan jobbe sammen med, på tvers av landegrenser.

SOLDAL, Imitation of Life, Tusj_Digitalt, 2020.jpg

Karoline Holhjem Soldal, Imitation of Life, Tusj/Digitalt, 2020.

Nett SOLDAL, Ocean, Tusj_Digitalt, 2020.jpg

Karoline Holhjem Soldal, Ocean, Tusj/Digitalt, 2020.

SOLDAL, Roads, Tusj_Digitalt, 2020.jpg

Karoline Holhjem Soldal, Roads, Tusj/Digitalt, 2020.

SOLDAL, River Man, Tusj_Digitalt, 2020.jpg

Karoline Holhjem Soldal, River Man, Tusj/Digitalt, 2020.

Ansa Juvenarte Forsidebilde-Linkedin_edited.jpg
bottom of page